Data uit de gebouwsensoren laten zien dat werkkamer één vandaag niet is gebruikt. De facilitair medewerker ziet op zijn smartphone dat er alleen een check-up is vereist en kan daarna moeiteloos door naar een andere ruimte, die wel een schoonmaakbeurt behoeft.

Een simpel voorbeeld. Maar het is in het kort wel waarin de samenwerking tussen KPN en Hago Next resulteert.

KPN levert data, Hago Next stemt de dienstverlening erop af. Gevolg: flexibiliteit, efficiëntie, meer inzicht voor de klant, betere samenwerking en een schoner gebouw.

Comfortabel met data

Slim omgaan met data maakt het bestaan van gebruikers comfortabeler. “Je ziet op je device in één oogopslag waar die vrije werkplek of vergaderzaal op het werk zich bevindt.

Beheerders krijgen een beter inzicht in de bezettingsgraad, kunnen hun servicekosten omlaag brengen en het gebruik van de vierkante meters optimaliseren.

Ook helpen data van gebouwen voorspellen hoe die gebruikt gaan worden en zijn ze te koppelen aan andere gegevens zoals verkeersinformatie”, zegt Arnoud Jullens, KPN’s Director van Innovatieafdeling Cubes.

Datamanagement door KPN

KPN ontsluit voor zijn klanten al enige tijd data van hun gebouwen en helpt data genereren waar dat relevante inzichten geeft en ondernemers bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren of de klantervaring kunnen verbeteren.

“KPN ontwikkelt verschillende oplossingen in datamanagement, analyse en visualisatie. Data-analyse maakt het onder meer mogelijk om dienstverlening aan te passen op het daadwerkelijke gebruik van het pand.”

Data naar Hago Next

In het geval van facilitaire werkzaamheden zoals de schoonmaak bijvoorbeeld. KPN’s partner Hago Next maakt al enige tijd gebruik van datastromen.

KPN stuurt data over het bewuste gebouw door naar Hago Next. “Die worden vervolgens door ons team verwerkt zodat onze schoonmakers alleen de eerste en tweede verdieping van het pand grondig reinigen als de data dat aangeven, maar ook direct zien dat er in de andere ruimtes dus weinig of geen schoonmaak is vereist.

Datastromen vertellen ons ook of toiletten wegens drukte een extra schoonmaakronde kunnen gebruiken. In de toekomst maken we zelfs nog een efficiëntieslag door deze informatie direct in onze @lly-app weer te geven, waardoor ons schoonmaakteam nog sneller kan schakelen ”, vertelt Hago Nexts directeur Roy Ploum.

Verschillende datastromen

Hago Next wil nog meer verschillende datastromen gebruiken om de dienstverlening te verbeteren. “Nu al kunnen we op voor morgen voorspelde regen verschillende acties ondernemen die leiden tot een hogere kwaliteit en beleving bij gebruikers van een pand.

Dankzij data weten we hoe veel mensen er worden verwacht in een gebouw, waardoor we voor hen de avond ervoor niet alleen de droogloopmatten kunnen klaarleggen maar ook het juiste aantal paraplu’s kunnen neerzetten als de klant dat wil”, zegt Ploum.

Meerwaarde van de samenwerking is vooral het verbeterde inzicht in gebouwen, menen Jullens en Ploum. Hiermee kan de dienstverlening worden verbeterd, en geldt uiteindelijk hetzelfde voor de hospitality.