Herontwikkelingsprojecten vinden vaak plaats in binnenstedelijke gebieden. Dat geeft beperkingen aan de bereikbaarheid en toegankelijkheid van het bouwproject. “Dat vraagt om een strakke logistieke organisatie voor de gehele keten,” vertelt Jaap Kooistra, commercieel manager bij Djinny Logistiek. “Bij een bouwproject zijn bovendien veel partijen betrokken die van elkaar afhankelijk zijn,” vult Bastian van Gelder van BLN aan.

Logistiek vanuit de HUB

Djinny regelt het op- en overslagcentrum, de HUB, aan de rand van de stad. Daar leveren leveranciers hun bouwmaterialen af; dus niet in hartje centrum. Djinny levert de materialen vervolgens op de bouwplaats, volgens de bouwplanning en precies op de plaats van verwerking.

Het geproduceerde afval op de bouwlocatie wordt bovendien direct mee retour genomen. “Alles volgens het logistiek werkplan,” zegt Van Gelder, “dat vooraf door BLNL is opgesteld en afgestemd met de aannemer en leveranciers.”

Het geproduceerde afval op de bouwlocatie wordt bovendien direct mee retour genomen

Djinny levert just in time en just in place, zegt Kooistra. “Omdat we vanuit de HUB werken, kunnen we materialen tegelijk leveren in een gecombineerd transport. De bouwer kan meteen bouwen zonder eerst te hoeven sjouwen!”

Het Djinny bouwticket systeem dubbelcheckt tevens de maximale efficiency voor het transport en het benodigde bouwmaterieel zoals kranen en liften. Kooistra: “We borgen het hele proces en leveren alleen wat is opgevraagd via ons HUB-voorraadbeheersysteem.”

Deze werkwijze is winst

Djinny heeft zo al veel projecten uitgevoerd. De winst van slimme logistiek is indrukwekkend: er is 20 procent minder materiaalverlies, 40 tot 60 procent minder voertuigbewegingen, 75 procent minder CO2-uitstoot en 70 procent ruimtebesparing op de bouwplaats.

“We leveren 100 procent op tijd en op de juiste plaats en het scheelt leveranciers gemiddeld twee tot vier uur per rit. De productie van ‘de bouwer’ neemt met gemiddeld 15 procent toe, omdat geen logistieke werkzaamheden op de bouwlocatie meer nodig zijn,” aldus Kooistra. “De besparing op de totale bouwkosten ligt tussen de 4 procent en 7 procent!”

De productie van ‘de bouwer’ neemt met gemiddeld 15 procent toe

De samenwerking met BLNL verloopt naar volle tevredenheid, laat Van Gelder weten. “Wij implementeren nu voor aannemers een gestandaardiseerd logistiek werkvoorbereidingsproces complementair aan hun huidige processen. Op deze manier wordt bouwlogistiek geborgd in de gehele organisatie.”

“Gaandeweg leren we veel van elkaar,” besluit Kooistra. “Bijvoorbeeld over omgevingsmanagement: het informeren van omwonenden. Daarvoor is de Djinny-app ontwikkeld. Hierin vinden partijen uit de directe omgeving, van bewoners tot winkeliers, informatie over het bouwproces en planning. Zo wordt de omgeving op een proactieve manier continu geïnformeerd en weet iedereen precies waar ‘ie aan toe is. Dat scheelt een heleboel vragen!”